Home > Margarine > Plantaardige oliën
gezond eten: Omega 3 en Omega 6 zitten vooral in goede vetten.
Artikel

Plantaardige oliën

Plantaardige olie is meestal een vloeibaar vet. De meeste plantaardige oliën bevatten relatief veel onverzadigd vet en relatief weinig verzadigd vet. Deze oliën staan in de Schijf van Vijf onder de smeer- en bereidingsvetten. Plantaardige oliën geven energie en bevatten vaak vitamine E. Er bestaan veel verschillende soorten plantaardige oliën, afkomstig van noten en zaden, met ieder zijn eigen voordelen. Met veel van deze oliën kun je ook bakken.

Zonnebloemolie

Zonnebloemolie is een plantaardige olie uit de zaden van zonnebloemen. Zonnebloemolie bestaat voor 90 procent uit geode onverzadigde vetten, het bevat relatief veel Omega 6 (linolzuur). Omega 6 is een essentieel vetzuur, wat betekent dat het lichaam het niet zelf kan aanmaken en je het uit voeding moet halen. Omega 6 draagt bij aan de instandhouding van een gezond cholesterolgehalte in het bloed. Daarnaast is zonnebloemolie rijk aan vitamine E. Vitamine E is een antioxidant, welke de cellen in je lichaam beschermt. Zonnebloemolie, is naast koolzaadolie en lijnzaadolie de basis van Becel. Zonnebloemolie kan worden gebruikt om mee te bakken, maar kan bijvoorbeeld ook bij salades worden gebruikt.

Koolzaadolie

Koolzaadolie wordt gewonnen uit zaden van de gele koolzaadbloem. De olie is te herkennen aan een gelige kleur en neutrale smaak. De olie is rijk aan onverzadigde vetzuren, waaronder de essentiële vetzuren Omega 3 (alfa-linoleenzuur) en 6 (linolzuur). Deze vetzuren heeft het lichaam nodig, maar kan het zelf niet aanmaken. Het is daarom belangrijk dat we deze vetten uit onze voeding halen. Daarnaast bevat koolzaadolie van nature de antioxidant vitamine E. Koolzaadolie, vormt samen met zonnebloem- en lijnzaadolie de basis voor margarine.

Lijnzaadolie

Lijnzaadolie is afkomstig van de zaden van de olievlasplant, welke je kunt herkennen aan haar blauwe bloemen. Lijnzaadolie kun je herkennen aan een goudgele kleur en een aromatische smaak. De olie bevat zowel Omega 3 als Omega 6 vetzuren. Deze vetten zijn essentieel, wat betekent dat we het uit onze voeding moeten halen aangezien ons lichaam het zelf niet kan aanmaken. Omega 3 en 6 dragen bij aan het behoud van een gezond cholesterolgehalte in het bloed. Lijnzaadolie vormt naast zonnebloem- en koolzaadolie de basis van margarine.

Olijfolie

Olijfolie is een plantaardige olie afkomstig van de pitten en het vruchtvlees van olijven. Geur, kleur en smaak kan erg verschillen tussen verschillende soorten olijfolie. Olijfolie bevat een hoog percentage onverzadigde vetten, waarvan het grootste deel enkelvoudig onverzadigde vetten. Olijfolie bevat ook een klein deel meervoudig onverzadigd vet, Omega 3 en 6. Het Voedingscentrum raadt aan zoveel mogelijk verzadigd vet te vervangen door onverzadigd vet, om het cholesterolgehalte in het bloed op peil te houden. Verder bevat olijfolie vitamine E, dit is een antioxidant dat je lichaam beschermt tegen cel- en weefselschade. Olijfolie is ook heerlijk om in te bakken. Ook kun je eens onze Becel Olie Blend met Olijfolie proberen.

Palmolie

Palmolie is een plantaardige olie, afkomstig van de palmvrucht. Palmvruchten groeien aan de oliepalm, familie van de palmboom. De basis van Becel bestaat uit vloeibare plantaardige oliën. Om margarine een smeerbare structuur te geven is het noodzakelijk om de juiste hoeveelheid palmolie toe te voegen. Palmolie bevat, in tegenstelling tot de meeste plantaardige oliën, voornamelijk verzadigde vetten. Het Voedingscentrum raadt aan zoveel mogelijk verzadigde vetten te vervangen door onverzadigde vetten, om het cholesterolgehalte in het bloed op peil te houden. Door een beperkte hoeveelheid ‘hard’ vet toe te voegen aan de mix van zonnebloem-, lijnzaad- en koolzaadolie bestaat Becel nog steeds voor het grootste deel uit goede onverzadigde vetten.

Kokosolie

Kokosolie is afkomstig van het gedroogde witte vruchtvlees van de kokosnoot, welke groeien aan de kokospalm. Kokosolie heeft een hele specifieke kokossmaak. Kokosolie is vast op kamertemperatuur, en bevat in tegenstelling tot de meeste andere plantaardige oliën, veel verzadigde vetzuren. Verzadigde vetzuren kunnen het cholesterolgehalte in het bloed kunnen verhogen. Het voedingscentrum raadt daarom aan om zoveel mogelijk verzadigd vet te vervangen door onverzadigd vet. Kokosolie kan dus het best met mate worden gegeten. Je kunt beter kiezen voor alternatieven met meer onverzadigde vetzuren, zoals zonnebloem- koolzaad of lijnzaadolie.