Home > Nieuws > Vervang verzadigde door onverzadigde vetten
Gezond eten; wat zijn goede vetten en slechte vetten en welke invloed heeft dat op het cholesterolgehalte.
Goed eten voor je hart

Vervang verzadigde door onverzadigde vetten

De American Heart Association bevestigt wederom dat we verzadigde vetten (ook uit roomboter en kokosolie) beter kunnen vervangen door onverzadigde vetten, te vinden in o.a. oliën en producten die hiermee worden gemaakt, zoals margarines.

Anders dan de huidige trend in consumptie doet vermoeden, bleek dat waar de inname van verzadigde vetten (o.a. uit melkvet (roomboter), reuzel (varken), palmolie en kokosolie) werd verlaagd en vervangen door onverzadigde plantaardige oliën (uit o.a. sojaolie, pindaolie, zonnebloemolie en walnoten), ook het LDL-cholesterol verlaagd werd. Een verhoogd LDL-cholesterol is een van de risicofactoren voor de ontwikkeling van hart- en vaatziekten.

Een effect van het verminderen of juist verhogen van inname van een voedingsstof of voedingsmiddel op de gezondheid kan enkel worden aangetoond bij een iso-calorische uitwisseling van voedingsstoffen, oftewel bij een gelijkblijvende energie-inname. Dit is een belangrijk gegeven, omdat anders eventuele effecten van een verminderde of verhoogde energie-inname ook worden gemeten in plaats van effecten specifiek voor het voedingsstof/voedingsmiddel. De bewering dat ‘een vermindering in verzadigd vet gunstig/ongunstig is voor de gezondheid’ is dus in feite incompleet. Het is namelijk cruciaal voor de interpretatie van de studieresultaten om te weten waardoor het deel aan verzadigd vet in de voeding is vervangen..

Observationele studies in verschillende populaties toonden al aan dat een lagere inname van verzadigd vet in combinatie met een hogere inname van meervoudig en enkelvoudig onverzadigde vetten een positieve bijdrage leveren aan de hartgezondheid. In tegenstelling hiermee; het vervangen van verzadigd vet met geraffineerde koolhydraten en suikers is niet geassocieerd met een positieve impact op de hartgezondheid. Of het vervangen van verzadigd vet in de voeding een positief of meer neutraal effect heeft op de gezondheid, hangt dus af van hetgeen waarmee het verzadigd vet in de voeding wordt vervangen.

Conclusie

Als men kijkt naar het totaal aan wetenschappelijk bewijs, dat voldoet aan strenge criteria voor causaliteit, is er sterke bewijslast om te concluderen dat het verminderen van de inname van verzadigde vetten en het vervangen hiervan met onverzadigde vetten (met name meervoudig onverzadigde vetten, waaronder de Omega-vetzuren), het LDL-cholesterol verlaagt. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan de gezondheid van het hart.

Referentie:

Sacks FM, Lichtenstein AH, et al. Dietary Fats and Cardiovascular Disease: A Presidential Advisory From the American Heart Association. Circulation. 2017;135:24.