Home > Omega's > Omega 6
Omega 6
Artikel

Omega 6

Omega 6 is een essentieel vetzuur. Dit betekent dat het lichaam de vetten zelf niet kan aanmaken, en we het dus via de voeding binnen moeten krijgen. De meest voorkomende vorm van Omega 6 is linolzuur. 

Linolzuur (LA) is vooral te vinden in plantaardige oliën, zoals zonnebloem-, sesam, en maisolie.

Waar zit Omega 6 in?

Omega 6 zit in de volgende oliën:

  • Zonnebloemolie
  • Sesamolie
  • Maisolie

Uit vele onderzoeken blijkt dat het vervangen van verzadigde vetten door onverzadigde vetten, het slechte cholesterolgehalte in het bloed verlaagt. Een te hoog cholesterolgehalte vergroot het risico op hart- en vaatziekten. Omega 6 helpt dus het normale cholesterolgehalte in je bloed in stand te houden. Ook voor kinderen is het essentiële vetzuur Omega 6 belangrijk voor een normale groei en ontwikkeling.

Advies van de Gezondheidsraad

Het advies van de gezondheidsraad is om ongeveer 2 % van je dagelijkse calorieën uit linolzuur (LA) te halen. Voor een vrouw die 2000 calorieën op een dag nuttigt, zou dit ongeveer 4 gram zijn. Een man die 2500 calorieën binnenkrijgt, zou 6 gram LA moeten consumeren.

Lekker recept